Susisiekite: +3706 900 3000

Papildomi sutikimai dėl slapukų iš Google. Ką reikia žinoti? (Consent mode V2/ Advanced consent mode)

2024 kovo 8 Consent mode V2. Advanced consent mode

Marius Mirončikas.
Internete pasirodė daug informacijos dėl slapukų saugojimo, reklamos išjungimo, baudų ir panašiai. Šią informaciją kiti skleidžia sąmoningai, kiti tiesiog nežinodami visko iki galo. Norisi šią dalį išnagrinėti, pateikti esminę informaciją kodėl tai vyksta bei veiksmų planus, kurie Jums galėtų būti reikalingi.

Kodėl atsirado visas šis „šumas“ ir pokyčiai?

Prieš pusę metų EEA (Europos laisvosios prekybos asociacija, arba Europos Sąjunga plius Norvegija, Lichtenšteinas, Islandija bei Jungtinė Karalystė) erdvėje didžiausioms IT įmonėms buvo suteiktas sergėtojų (gatekeeper) statusas. Tai tik vienas žodis, tačiau po juo slepiasi visiškai kitos atsakomybės. Taigi, štai ir atėjo metas, kuomet sergėtojai turi imtis veiksmų.

Kad būtų aiškiau, prisegu sąrašą įmonių ir jų įrankių, kuriuos palietė šis pakeitimas:

  • Alphabet (Google maps, Google Play, Google Shopping, Google Ads, Youtube, Chrome, Google Search, Google Android);
  • Amazon (Amazon Marketplace, Amazon);
  • Apple (App Store, Safari, iOS);
  • ByteDance (Tiktok);
  • Meta (Facebook, Instagram, Meta Marketplace, Meta ADS, Whatsapp, Messenger);
  • Microsoft (LinkedIn, Windows PC OS);

consent mode v2 slapuku politika

Kokios įmonių sergėtojų papildomos atsakomybės?

Įmonių sergėtojoms keliami šie reikalavimai:

  • Leisti trečiosioms šalims sąveikauti su įmonės sergėtojos teikiamomis paslaugomis (tam tikromis sąlygomis). Kaip pavyzdys galėtų būti skrydžių paieška Google. Šiuo atveju Google turi užtikrinti galimybes ir kitiems verslams atvaizduoti savo siūlomą kainą;
  • Leisti jų verslo klientams pasiekti informaciją, kurią jie sukuria naudodamiesi įmonės sergėtojos platforma (įvairi statistika);
  • Suteikti įmonėms, kurios reklamuojasi sergėtojų platformose, įrankius ir būtiną informaciją, kuria jie galėtų patvirtinti, kad reklama buvo rodoma tinkamai (nebuvo falsifikuojama, leidžiamas kreivas srautas ar pan.);
  • Privaloma suteikti verslams galimybę viešinti savo paslaugas ir sudaryti sutartis ne tik sergėtojo platformose, bet ir ten kur verslininkas turi galimybę tai padaryti (tarkim nuosavame tinklapyje);

Ko negalės daryti įmonės – sergėtojos?

  • Teikti pirmenybę savo pačių teikiamoms paslaugoms ir produktams pagal reitingavimą, palyginti su panašiomis paslaugomis ar produktais, kuriuos trečiosios šalys siūlo sergėtojų platformoje;
  • Trukdyti naudotojams pasiekti įmones už savo platformų ribų;
  • Trukdyti naudotojams pašalinti iš anksto įdiegtą programinę įrangą ar programą, jei jie to pageidauja (Tarkim iOS pagal nutylėjimą turi Safari naršyklę, tad ji negalės sudaryti kliūčių jos šalinimui);
  • Stebėti galutinių naudotojų už pagrindinės sergėtojo platformos ribų tikslinei reklamai rodyti, jei nebuvo gautas efektyvus sutikimas (štai čia ir yra reikalavimas iš kurio kyla papildomi reikalavimai dėl consent mode v2);

Šaltinis: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/digital-markets-act-ensuring-fair-and-open-digital-markets_en

 

Slapuku politika ir naujas Consent mode v2

Tai koks sutikimas reikalingas, kad būtų patenkinti Google poreikiai ir įrankiai veiktų nuosekliai?

Šioje vietoje nenorime išsiplėsti dėl BDAR (GDPR) reikalavimų slapukams. Trumpai tariant – žmogus turi būti supažindintas su naudojamais slapukais (renkama informacija) ir privalo turėti galimybę juos valdyti. Dėl tos priežasties atsirado sutikimų langai, kurių tikslas gauti sutikimą dėl renkamų duomenų iš tinklapių naudotojų. Tad būtent už šios vietos ir atsiranda papildomas reikalavimas įmonei sergėtojai gauti efektyvų, o ne butaforinį sutikimą.

Ką sumanė Google? Sukūrė papildomus standartinius žymėjimus, kurie privalo atsirasti po lankytojo sutikimo (consent mode). Tad pirmas lygis naudotojui yra tai, kad tinklapio savininkas privalo užtikrinti, jog sutikimas tinkamai veikia, o antras lygis, kad tik papildomai nusiuntus signalą į Google tai pradeda pilnai funkcionuoti. Tad trumpas pavyzdys ir scenarijus (švarus atvejis iš duomenų pusės):

  1. Nukeliaujate į tinklapį, kurio prieš tai nebuvote matęs. Tuo metu veikia tik būtinieji slapukai ir jokia kita informacija nerenkama. Vienoje iš tinklapio dalių atsiranda sutikimo laukelis dėl privatumo politikos, kuriame galite pamatyti sąrašą slapukų ir kam jie naudojami. Sutikimo lange turite pasirinkimus sutikti su vienokiais ar kitokiais slapukais;
  2. Paspaudus, jog nesutinkate, veikia ir toliau tik būtinieji slapukai. Papildoma informacija apie Jus nerenkama. Google gauna papildomą signalą, jog galimybės rinkti duomenis nėra;
  3. Paspaudus, jog sutinkate, pradedama rinkti papildoma informacija, priklausomai nuo tinklalapio tikslų. Dažniausiai tai yra rinkodarinė informacija su siekiu suprasti lankytoją (o ateityje panaudoti šią informaciją surandant kur yra pirkėjai). Šiuo atveju ir Google gauna signalą, jog galima rinkti papildomus duomenis. Tad atsiranda galimybė Google įrankiams matyti daugiau duomenų (Google Analytics 4, Google Ads ar pan.);
  4. Naršant tinklapyje ši informacija yra išsaugoma, tad iki savo apsilankymo puslapyje pabaigos – sutikimas ar nesutikimas bus išsaugotas;

Kaip buvo anksčiau?

Visa atsakomybė dėl renkamų duomenų gulė ant tinklapio savininkų pečių. Tad jeigu tinklapio savininkas įsidėjo į savo tinklapį Google Analytics, sąmoningai ignoravo slapukų sutikimo langą – visi duomenys tekėjo į Google laisvai. Dabar atsiradus papildomam reikalavimui, jog įmonė sergėtoja privalo gauti efektyvų sutikimą, Google klausia tinklapio ar yra suteikta galimybė rinkti duomenys. Na ir tik po sutikimo, jie gali įgalinti įrankių veikimą.

Kokie tinklapio savininkų pasirinkimai?

Iš esmės 2023 metais buvo pristatytas pirminis sutikimo variantas (consent mode). Tokiu atveju, kol nėra sutikimo, jokie duomenys nerenkami. Na, o po sutikimo įrankiai pradeda veikti. Tiesa, jie įgalina tik dalį duomenų rinkimo.

Nuo 2024 metų kovo Google reikalauja naudoti išplėstinį sutikimą (consent mode v2). Tai papildomi keli parametrai, kurie suteikiami Google, jog jie galėtų rinkti išplėstinius duomenis (demografiniai duomenys, papildomi kiti parametrai, kaip pavyzdys – paspaudimai „į krepšelį“). Techninis skirtumas tik toks, jog atsiranda keli nauji parametrai, kurie lankytojui sutikus siunčiami į Google įrankius. Tiesa, patys įrankiai irgi tobulėja, bet apie tai šiek tiek vėliau.

Tinklapio savininkus išskirsime į kelias grupes ir parašysime galimus veiksmus:

  1. Tinklapio savininkui rūpi personalizuota reklama ir Google rinkodariniai įrankiai (Google Ads ir Google Analytics). Tokiu atveju Jums reikės:
    1) Susitvarkyti privatumo ir slapukų politikas;
    2) Paruošti sutikimo langą dėl slapukų ir užtikrinti tinkamą jo veikimą;
    3) Pateikti Google papildomus sutikimus (Consent Mode v2);
  2. Tinklapio savininkas nenaudoja personalizuotos reklamos (pakartotinė reklama, orientuota į konversijas ir pan.), bet renka papildomus duomenis Google Analytics platformoje:
    1) Susitvarkyti privatumo ir slapukų politikas;
    2) Paruošti sutikimo langą dėl slapukų ir užtikrinti tinkamą jo veikimą;
    3) Pateikti Google papildomus sutikimus (Consent mode arba consent Mode v2);
  3. Tinklapio savininkas nenaudoja personalizuotos reklamos, nerenka papildomų duomenų Google Analytics platformoje, bet renka kitus papildomus duomenis
    1) Susitvarkyti privatumo ir slapukų politikas;
    2) Paruošti sutikimo langą dėl slapukų ir užtikrinti tinkamą jo veikimą;
  4. Tinklapio savininkas nenaudoja personalizuotos reklamas, nerenka jokių papildomų duomenų
    Nieko papildomo daryti nereikia.

Consent mode slapukai v2

Kaip susitvarkyti slapukų ir privatumo politikas?

Šiuo atveju Jums geriausiai padės teisininkai, kurie specializuojasi slapukų politikos klausimų srityje. Dažnai naudojami ir tam tikri šablonai, todėl, kad daugeliu atveju renkami labai panašūs duomenys bei dažnai sutampa jų rinkimo būdai. Vienintelis niuansas, kur gali reikėti pagalbos – tai naudojamų slapukų lentelė. Šioje vietoje, jeigu reikėtų pagalbos – kreipkitės, surasime abi puses tenkinantį sprendimą. Na, o norint pamatyti gyvus pavyzdžius drąsiai keliaukite į elektronines parduotuves ir peržvelkite jų politikas.

Kaip paruošti sutikimo langą dėl slapukų naudojimo?

Yra keli variantai kaip Jūs galite pasielgti. Pirmas – individualiai kurti, integruotis, pritaikyti, ištestuoti ir taip viską išpildyti arba naudoti trečiųjų šalių įrankius. Google turi ir sąrašą partnerių, kurie išpildo šią sritį (https://cmppartnerprogram.withgoogle.com/) Jų didžiausias minusas – mėnesinis mokestis. Tad kaip geriausiai pasielgti – spręsti Jums.

Kaip pateikti Google papildomus sutikimus (consent mode arba consent mode v2)?

Vėlgi, keliai yra du. Pirmas – jeigu jau turite slapukų sutikimo langą, tokiu atveju reikėtų integruoti ir minėtą papildomą sutikimą (dokumentacija čia: https://developers.google.com/tag-platform/security/guides/consent?consentmode=advanced ). Šis darbas reikalautų ir programuotojų įsikišimo. Priklausomai nuo mūsų užimtumo – šioje vietoje galime padėti. Antras kelias – vėlgi, Google minėti sertifikuoti partneriai, kurie siūlo bendrus sprendimus. Na, o kartu ir išpildytą papildomą Google sutikimą.

Kuo skiriasi paprastas Google sutikimas nuo išplėsto (consent mode vs advanced consent mode/consent mode v2)?

Funkcija Bazinis Google sutikimas (consent mode) Išplėstinis sutikimas (consent mode v2)
Žymų užkrovimas Jokie duomenys nepaduodami, kol nėra sutinkama su slapukais. Pradžioje užkraunama su statusu „nesutinku“, iki kol tai nėra pakeičiama.
Informacijos perdavimas Jokia informacija nėra paduodama iki tol kol nėra sutikimo su slapukais. Kol statusas „nesutinku“, tol Google gauna papildomus signalus nenaudojant slapukų. Kuomet statusas keičiasi į „sutinku“, slapukai įrašomi ir visa skaičiuojama metrika siunčiama.
Sutikimo statusai Nusistato po to, kuomet naudotojas paspaudžia sutikimo ar nesutikimo mygtuką. Pagal nutylėjimą statusas „nesutinku“, bet jeigu naudotojas atnaujina sutikimą, statusas kinta pagal jo pasirinkimą.
Žymų veikimas po naudotojo veiksmo (sutikimo ar nesutikimo) Užsikrauna ir paleidžia sutikimo modelio API, tik tada, kuomet lankytojas sutinka su slapukais. Nustato žymą ir veikimą pagal naudotojo pasirinkimą.
Konversijų modeliavimas Bazinis modelis (mažiau išsamus) Į reklamą orientuotas modeliavimas (išsamesnis).

 

Bendras komentaras. Tikslios statistikos laikai praėjo dėl teisinio reglamentavimo. Tad kol kas nėra galimybės gauti tikslią statistiką be naudotojo sutikimo. Iki to laiko turėsime statistinius modeliavimus. Tai yra, turėsime užtikrintus duomenis, o likusių naudotojų dalį bei jų elgseną – Google modeliuose. Tad, jeigu atėjo 1000 lankytojų, 500 sutiko su slapukais ir jie padarė 50 konversijų (tarkime, pirkimų), tuomet Google kitą naudotojų dalį modeliuos (greičiausiai) pagal ankstesnius duomenis. Pavyzdys gali būti (iš Google) – jie sumodeliuoja, kad likę 500 sugeneruoja 9 konversijas, nors realybėje jų buvo 12. Šioje vietoje ADS sistemoje matytumėte 59 (50+9), nors turėtų būti 62. Kokia bus paklaida – matysime ateityje. Kol kas daug duomenų neturime.

Faktas, kad kol kas tai bus geriausias variantas, ką naudoti iš reklamų pusės, o ateityje matysime kaip nusistovės rinka ir, galbūt, atsiras naujų variantų kaip rinkti tikslesnę statistiką.

Atgal

Kontaktai

Telefono nr.: +3706 900 3000

El.p.: enternet@enternet.lt

www.enternet.lt

Mus rasite

Oficialūs google parneriai