SEO rekomendacijos tinklapio kūrimui
Tinklapio Prototipo, dizaino stadija
1. Raktažodžių paieška
Raktažodžių paieškos pagrindinės SEO taisyklės:
- Raktažodžiai turi būti parenkami vadovaujantis konkurentų analize, lankytojų paieškomis, didžiausia galima komercine nauda bei atsižvelgiant į konkurenciją rinkoje.
- Negalima atidėti raktažodžių paieškos darbų po tinklapio paleidimo;
- Negalima apsiriboti tik didžiausias paieškas sulaukiančiais raktažodžiais;
2. Tinklapio struktūros (meniu) prototipas
Tinklapio struktūros formavimo pagrindinės SEO taisyklės:
- Tinklapio struktūra privalo būti formuojama įsigilinus į tinklapio savininko veiklą, išryškinant pagrindines prekes / paslaugas, akcentuojant stipriąsias tinklapio savininko savybes, įmonės arba prekių / paslaugų išskirtinumus, lankytojui suteikiamas naudas ir pan.
- Jei yra galimybė, reikia atlikti lankytojo poreikių analizę;
- Tiek tinklapio struktūra, tiek navigacija tinklapyje, privalo būti intuityviai suprantama lankytojui bei logiškai pateikiama paieškos varikliams (Google, Bing ar kt.);
- Dizaino maketas arba šablonas (template) negali riboti tinklapio struktūros. Struktūra yra aukščiausio prioriteto elementas ir pagal ją turi būti ruošiamas dizaino maketas, o ne atvirkščiai.
- Nepamesti svarbios informacijos iš senojo tinklapio. Pvz.: blog’o straipsnių, informacinių puslapių, prekių ir t.t.;
3. Puslapių turinio atvaizdavimo struktūra per kategorijas, produktus, informacinius puslapius
Turinio atvaizdavimo tinklapyje pagrindinės SEO taisyklės:
- Kiekvieno puslapio tipo turinio išdėstymo struktūra turi būti formuojama įsigilinus į tinklapio savininko veiklą, išryškinant pagrindines prekes / paslaugas, akcentuojant stipriąsias tinklapio savininko savybes, įmonės arba prekių / paslaugų išskirtinumus, lankytojui suteikiamas naudas ir pan;
- Jei yra galimybė, reikia atlikti lankytojo poreikių analizę;
- Kiekvieno tipo puslapiuose esančio turinio pateikimo struktūra privalo būti intuityviai suprantama lankytojui, taip pat lengvai indeksuojama paieškos varikliams;
- Dizaino maketas arba šablonas (template) negali riboti turinio struktūros. Turinio struktūra yra aukščiausio prioriteto elementas ir pagal ją turi būti ruošiamas puslapio dizaino maketas, o ne atvirkščiai;
- Svarbaus turinio (prekės aprašymai, techniniai parametrai, svarbius raktažodžius apimantis turinys ir pan. nerekomenduotina talpinti skirtukuose (tabs) arba plėtiniuose, tokiuose kaip „Rodyti daugiau”;
4. Turinio ruošimas
Turinio ruošimo pagrindinės SEO taisyklės:
- Rekomenduojama grafinį ir tekstinį turinį paruošti prieš tinklapio dizaino ruošimą;
- Tekstinis turinys privalo būti unikalus ir niekur nenaudotas internete;
- Tekstinis turinys turi būti kuriamas aprašomų prekių ar paslaugų specialistų ir atsakantis į lankytojo klausimus bei dažniausias užklausas;
- Tekstinis turinys privalo būti rašomas lankytojui, o jau vėliau taikomas į SEO taisykles;
- Vaizdinis turinys, kiek įmanoma, turi būti unikalesnis, bet svarbiausia, kad tai būtų aiški ir naudinga informacija lankytojui;
5. Viršutinės tinklapio dalies (Header) ir apatinės tinklapio dalies (Footer) turinys ir atvaizdavimas
Header Footer pagrindinės SEO taisyklės:
- Išsigryninus tinklapio tikslus, header’yje talpinama lankytojui svarbiausia informacija;
- Kadangi header’yje yra itin ribotas vietos kiekis, visa informacija turi būti pateikiama ieškant geriausio informacijos kiekio ir aiškumo santykio;
- Į footer’į negali būti iškeliama svarbi informacija, kuri niekur kitur neatvaizduojama;
- Footer’io paskirtis pakartotinai pateikti svarbią informaciją, kuri jau yra atvaizduojama tinklapyje arba pateikti papildomą, mažiau svarbią informaciją, kuri galėtų būti naudinga lankytojui, bet nėra tiesiogiai susijusi su įmonės komercine veikla;
- Į footer‘į talpinama informacija:
- Mažiau svarbūs informaciniai puslapiai;
- Kontaktai;
- Pilni rekvizitai (kuo daugiau informacijos);
- Privatumo politika
- Pirkimo taisyklės (jei vykdoma el.prekyba)
- Pagrindinės kategorijos;
- Atsiliepimai;
- Soc. Tinklai;
- Kiti pagal poreikį.
6. Atvaizdavimas mobiliuose įrenginiuose
Atvaizdavimas mobiliuose įrenginiuose pagrindinės SEO taisyklės:
- Pirmasis vaizdas, kurį pamato lankytojas be papildomų veiksmų (be scroll) turi būti optimizuotas taip, kad dalinai matytųsi ir pagrindinis komercinis turinys. Jei į pirmąjį vaizdą telpa tik header ir meniu, tai nėra tinkamas turinio atvaizdavimas;
- Rekomenduotina kalbų pasirinkimo neslėpti po meniu mygtuku;
- Išskleidus meniu (burger meniu) pirmiausiai turi būti pateikiama pagrindinė informacija, kuri aktuali 80 % lankytojų, pvz.: pagrindinės komercinės kategorijos. Papildomi informaciniai puslapiai turėtų būti pateikiami tik po pagrindinės informacijos;
7. 404 puslapio atvaizdavimo darbai
404 puslapio atvaizdavimo pagrindinės SEO taisyklės:
- Kaip ir kiekvienas tinklapio puslapis, taip ir 404 puslapis turi būti su informatyviu dizainu;
- Lankytojas, pakliuvęs į 404 (neegzistuojantį) puslapį privalo būti aiškiai informuotas, kad pakliuvo į neegzistuojantį puslapį;
- Lankytojui, pakliuvusiam į 404 (neegzistuojantį) puslapį, turi būti pateiktos galimybės naudotis tinklapio meniu, paieška bei pateikiama nuoroda į tinklapio titulinį puslapį;
- Lankytojas, pakliuvęs į 404 (neegzistuojantį) puslapį, negali būti automatiškai nukreipiamas (redirect) į atskirai sukurtą 404 puslapį (pvz: domenas.lt/404);
- Tinklapis privalo informuoti naršyklę apie tai, kad lankytojas pakliuvo į 404 puslapį, grąžindamas 404 klaidą;
8. Socialinių tinklų ikonos
Socialinių tinklų atvaizdavimo tinklapyje pagrindinės SEO taisyklės:
- Kadangi aktyvi komunikacija socialiniuose tinkluose teigiamai koreliuoja su SEO rezultatais, todėl rekomenduojama svetainėje patalpinti veiklai svarbiausių socialinių tinklų mygtukus su galimybe dalintis;
9. Užklausos formos
Užklausos formos atvaizdavimo pagrindinės taisyklės:
- Užklausos formai turi būti skirta pakankamai dėmesio, kad ji puikiai ir interaktyviai veiktų.
- Užklausos forma turi būti patogiose vietose, kad lankytojas lengvai galėtų ją pasiekti;
- Užklausos forma neturi reikalauti perteklinės informacijos;
Programavimo stadijos darbai
1. Navigacija
Navigacijos tinklapyje atvaizdavimo pagrindinės SEO taisyklės:
- Tinklapio navigacija yra esminė tinklapio dalis, todėl programavimo darbai turi būti atliekami griežtai pagal žemiau pateiktus reikalavimus;
- Desktop navigacija: pasiekiamos kategorijos per drop down’us, pagrindinės kategorijos gali turėti tiesioginę nuorodą;
- Mobile navigacija: tinkamai veikiantis burger meniu, iš karto atvaizduojantis pagrindines kategorijas;
- Optimizuota lankytojo navigacija, siekiant sumažinti paspaudimų (clicks) skaičių;
- Navigacijoje negali būti naudojami Java Script elementai (išimtis taikoma mobiliajame atvaizdavime);
- Navigacijoje negali būti naudojami visibility: hidden, Flash, Ajax ir kitos SEO nedraugiškos technologijos;
2. URL reikalavimai
Pagrindinės draugiškų url atvaizdavimo SEO taisyklės:
- URL galima naudoti tik lotyniškas raides ir pagrindinius simbolius, tai yra: tašką „.“, brūkšnelį „-„, pasvirusį brūkšnelį „/“, klaustuką „?“
- Specifiniais atvejais, kai negalima to išvengti, galima naudoti papildomus simbolius: lygybės ženklą „=“, groteles „#“.
- Kitus simbolius naudoti draudžiama. Pvz.: lietuviškas raides, kirilicą, specifinius simbolius: ą, č, ę, ė, į, š, ų, ū, ž, ^, &, @, [, ], {, }, _, “, >, < ir t.t.
- Draudžiama naudoti tarpus;
- URL negali pats pasikeisti atnaujinant puslapio informaciją. Ši taisyklė netaikoma tiems atvejams, kai administratorius rankiniu būdu specialiai pakeičia URL;
- URL naudojami žodžiai turi būti tos kalbos, kuriai skirtas tinklapis;
- URL draudžiama naudoti didžiąsias raides ;
- URL struktūra turi būti aiški tiek lankytojams, tiek paieškos varikliams. URL turi būti trumpas ir apibūdinti puslapio turinį;
Pvz.:
https://www.pavadinimas.lt/kategorija/
https://www. pavadinimas.lt/kategorija/sub-kategorija/
https://www. pavadinimas.lt/produktas
Rekomenduojamas URL ilgis - iki 115 simbolių.
3. Breadcrumbs
Breadcrumbs atvaizdavimo SEO taisyklės:
- Breadcrumbs turi būti atvaizduojami kategorijų puslapiuose, produktų puslapiuose, blogo ar naujienų puslapiuose bei kategorijose ir t.t;
4. Hreflang
Pagrindinės hreflang panaudojimo SEO taisyklės:
- Daugiakalbėms svetainėms turi būti integruotas kalbų žymėjimas per „hreflang“ žymes. Tai padeda paieškos varikliams suprasti kokiam regionui ir kokiomis kalbomis yra pateikiami puslapiai;
- Hreflang žymės turi būti išpildytos vadovaujantis šiomis taisyklėmis https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/localized-versions
5. Meta duomenys
Meta duomenų atvaizdavimo tinklapyje pagrindinės SEO taisyklės:
- Meta title (puslapio pavadinimai) duomenys tarpusavyje negali dubliuotis ir turi būti unikalūs;
- Visi puslapiai turi turėti meta title žymę;
- Meta title ilgis privalo būti – nuo 30 simbolių (200 pikselių) iki 60 simbolių (554 pikselių);
- Meta description (puslapio aprašymų) ilgis privalo būti – nuo 70 simbolių (400 pikselių) iki 155 simbolių (1005 pikselių);
- Meta keyword žymėjimas nenaudotinas;
6. Open Graph meta duomenys
Pagrindinės Open Graph panaudojimo taisyklės:
- Kiekviename tinklapio puslapyje privalo būti Open Graph meta duomenys. Daugiau informacijos: https://ogp.me/;
7. H1, H2 ir kitos antraštės
Antraščių H1, H2, panaudojimo pagrindinės taisyklės:
- Kiekvienas puslapis privalo turėti H1 (pirmo lygio) antraštę;
- H1 antraštė turi būti didžiausia, lyginant su kitu pateiktu tekstu tame puslapyje;
- Viename puslapyje turi būti tik viena H1 antraštė;
- H1 antraštės negali tarpusavyje dubliuotis;
- Rekomenduojama, kad H1 antraštė neviršytų 70 simbolių;
- Visos kitos antraštės H2, H3... turi būti išdėstytos pagal svarbą;
- H2, H3... antraštės negali dubliuotis;
8. Nuotraukos ir paveikslėliai
Nuotraukų ir paveikslėlių atvaizdavimo pagrindinės SEO taisyklės:
- Visi tinklapyje esantys paveikslėliai ir nuotraukos turi būti optimizuotos, vertinant vaizdo kokybės ir dydžio KB santykį;
- Visi (išskyrus dizaino paveikslėliai ir nuotraukos) turi turėti ALT žymes. ALT žymės turi būti formuojamos iš turinio esančio tame puslapyje arba surašytos individualiai;
- Paveikslėlio pavadinimas (file name) turi atspindėti paveikslėlio turinį, pvz.:lieti-ratlankiai-r16.jpg;
9. 404 puslapis
Pagrindinės SEO taisyklės 404 puslapiui:
- Suprogramuoti 404 puslapį pagal prototipo / dizaino stadijoje aprašytus 404 puslapio reikalavimus.
10. Sitemap (Svetainės žemėlapis)
Pagrindinės SEO taisyklės sitemap.xml failo atvaizdavimui:
- Tinklapio sitemap.xml failas turi būti automatiškai atsinaujinantis jei nors vienas iš puslapių buvo pridėtas, pakoreguotas ar pašalintas;
- Naudoti UTF-8 kodavimą;
- Talpinti tik absolute URLs tipo nuorodas;
- Tinklapio sitemap privalomas įrašų atvaizdavimas: <loc> ir <lastmod>;
- Tinklapio sitemap maksimalus URLs skaičius viename sitemap.xml: 50 000;
- Tinklapio sitemap maksimalus failo dydis: 50MB;
- Tinklapio sitemap maksimalus užkrovimo laikas: 60 sekundžių;
- Privaloma tinklapio sitemap nuorodą pridėti į robots.txt;
- Tinklapio sitemap talpinamos tik nuorodos, grąžinančios 200 (OK) statusą;
- Tinklapio sitemap’e negali būti;
- Nukreipiantys puslapiai (3XX);
- Neegzistuojantys puslapiai (4XX);
- Puslapiai, nepasiekiami dėl serverio problemų (5XX);
- Canonical žymas turintys puslapiai;
- Blokuojami per robots.txt;
- Puslapiai, kurie blokuojami per robots meta žymas;
- Parametriniai puslapiai (pvz.: filtravimas, rikiavimas ir t.t.);
- Puslapiai su sesijos ID (tracking) ir pan.;
- Vidinės paieškos rezultatų puslapiai;
- Puslapiavimo puslapiai, pvz.: page-2, page-3 ir t.t.;
- Sisteminiai puslapiai, kurie yra naudingi lankytojui, tačiau neturi SEO vertės, pvz.: vidinės lankytojo aplinkos puslapiai ir t.t.;
- Kiti mažos vertės puslapiai, pvz. komentarų puslapiai, archyvo puslapiai ir t.t.;
11. Robots.txt
Pagrindinės SEO taisyklės robots.txt failo atvaizdavimui:
- Robots.txt talpinamas adrese www.pavadinimas.lt/robots.txt;
- Robots.txt faile privalo būti patalpinta nuoroda į tinklapio sitemap.xml failą;
12. Tinklapio greitis
Pagrindinės SEO taisyklės tinklapio greičiui:
- Puslapių užkrovimo greitis yra vienas iš Google reitingavimo faktorių. Kuo greičiau užkraunami puslapiai, tuo palankiau paieškos sistemos bei lankytojai vertina tokias svetaines;
- Pagrindinės taisyklės:
- Kiekvieno puslapio užkrovimo greitis negali viršyti 3,5 s.;
- Kiekvienas tinklapio puslapis privalo atitikti greičio ir kokybės matavimo standartus.
Rekomenduotina pasiekti ne žemesnį kaip 80 vidurkį, o jei yra galimybė ir kuo aukštesnį. Žemiau patiekiami rodiklių vertinimo kriterijai;- PageSpeed Insights Mobile 90–100;
- PageSpeed Insights Desktop 90–100;
- Google Lighthouse, PageSpeed Insights vertinimo skalė:
0–49 - Blogai;
50–89 - Patenkinamai;
90–100 – Gerai;
13. Struktūriniai duomenys
Struktūrinių duomenų panaudojimo pagrindinės SEO taisyklės:
- Tinklapyje struktūriniai duomenys privalo būti įdiegti laikantis Google dokumentacijos. Google dokumentaciją galima rasti čia: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/sd-policies
- Kiekvienam tinklapiui, pagal jo paskirtį bei turinį turi būti parinkti jam tinkantys išplėstinių struktūrinių duomenų žymėjimai. Visus išplėstinius žymėjimus galima rasti čia: https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/search-gallery
14. Puslapiavimas
Pagrindinės SEO taisyklės tinklapio puslapiavimui:
- Nenaudoti pasipildančio puslapiavimo (infinite scrolling, kuomet užkraunamos prekės ar kitas puslapio turinys, tik tuomet, kai nuslenkama iki puslapio pabaigos);
- Vengiant dublių, uždaryti indeksavimą antram (-2) ir sekantiems puslapiams;
15. Daugiakalbiai tinklapiai
Pagrindinės SEO taisyklės esant daugiau nei vienai kalbai tinklapyje:
- Daugiakalbiame tinklapyje, puslapio vertimai (kitos kalbos) privalo turėti skirtingus URL
- Daugiakalbiame tinklapyje turi būti išlaikoma tokia URL struktūra:
Pagrindinė kalba www.pavadinimas.lt (nenaudojamas kalbos intarpas);
Antrinė kalba www.pavadinimas.lt/en/ (naudojamas kalbos URL intarpas); - URL turi būti formuojamas lotyniškomis raidėmis, tame puslapyje naudojama kalba;
- Iš bet kurio vidinio puslapio, pasikeičiant kalbą, lankytojas per tiesioginę nuorodą (link, o ne redirect) turi būti nukreipiamas į to puslapio vertimą pasirinkta kalba.
- Jei puslapis neišverstas į kitą kalbą ir nėra kur nukreipti lankytojo, lankytojas turi būti nukreipiamas į aukštesnę kategoriją arba į titulinį puslapį (link, o ne redirect).
- Tinklapyje esant daugiau nei vienai kalbai, Hreflang žymėjimas yra privalomas;
- Meta duomenys, OG meta duomenys skirtingose kalbose privalo būti skirtingi;
- Kalbų perjungimas negali būti atliekamas JS ar nukreipimo pagalba.
- Jeigu kita tinklalapio kalba naudojama ir kitai šaliai pasiekti – rekomenduojamas ir kitos šalies domenas.
Pvz. : Pagrindinė kalba/šalis: www.pavadinimas.lt antrinė – www.pavadinimas.lv
16. Reikalavimai e-parduotuvės kategorijoms
Pagrindinės SEO taisyklės elektroninių parduotuvių kategorijoms:
- Nenaudoti pasipildančio puslapiavimo (infinite scrolling) kategorijose;
- Kategorijos lygiu prie prekės kortelės privalu atvaizduoti ir naudingą informaciją – atributus. Pvz.: prie kompiuterių atvaizduojamos pagrindinės techninės specifikacijos;
- DUK ir galerija priskiriamos kategorijos lygiu kaip atskiri blokai, o ne kaip atskiri puslapiai;
- Kategorijose viršuje turi būti numatyta teksto vieta (iki 35 žodžių);
- Turi būti numatyta teksto vieta po prekėmis (tekstas gali būti ir ilgesnis straipsnis, jeigu tai lankytojui naudinga informacija);
17. Reikalavimai e-parduotuvės produktų puslapiams
Pagrindinės SEO taisyklės produktų puslapiams:
- Papildomos prekių nuotraukos (arba nuotraukų thumbnails) turi būti matomos iš karto atėjus į prekės puslapį.
- Prekių nuotraukos su kliento vandens ženklu (watermark’u) – rekomenduotinos;
- Produkto puslapyje privalomi šie elementai;
- Prekės ženklas;
- Nuotraukos;
- Kaina;
- Pristatymo būdai;
- Likutis;
- Įvertinimas/atsiliepimai;
- Aprašymas;
- Kita spec. informacija, kuri reikalinga produktui, pvz.: atributai (spalvos, dydžiai ir t.t.);
- Nukreipimas į prekės kategoriją;
18. Kitos SEO taisyklės kuriant tinklapį ar elektroninę parduotuvę
- Kiek įmanoma mažiau naudoti technologijas, kurios apsunkina tinklapio skenavimą (crawl’inimą), pavyzdžiui: JavaScript, Ajax;
- Nenaudoti Flash;
- Negalima slėpti turinio naudojant „visibility: hidden”;
- Venkite naudoti canonical žymas, nebent tai yra neišvengiama;
- 302 nukreipimai neturi būti naudojami, nebent puslapis yra tik laikinai neprieinamas;
- Negali būti 404 klaidų;
- Negali būti 500 klaidų;
- Negali būti neatsakančių puslapių;
- Nerekomenduotina viršyti 10 JavaScript failų tinklapyje;
- Nerekomenduotina viršyti 10 CSS failų tinklapyje;
Darbai prieš paleidimą
1. URL www/ne-www
Pagrindinės SEO taisyklės www/ ne www versijoms:
- Prieš paleidžiant nauja tinklapį privalu patikrinti ir naudoti ankstesnio tinklapio darbinę versiją;
- Atlikti 301 nukreipimą iš nenaudojamos versijos į naudojamą versiją;
2. HTTPS protokola
Pagrindinės SEO taisyklės HTTPS protokolui:
- Visiems tinklapio puslapiams turi būti naudojamas HTTPS protokolas;
- Atlikti 301 nukreipimą iš HTTP į HTTPS versiją;
- Privalo veiki visų grandžių sertifikatai;
3. HSTS
Pagrindinės HSTS SEO taisyklės:
- Prieš išsaugodami HSTS parametrus įsitikinkite, kad domenas bei naudojami subdomenai palaiko HTTPS sertifikatą;
- Turi būti sukurtas automatinis peradresavimą į HTTPS protokolą;
- Patikrinimui ar HSTS buvo įvestas sėkmingai, galite naudoti šią patikros formą: https://securityheaders.com/;
4. Įrankiai
Pagrindinės taisyklės:
- Privaloma perkelti visus prieš tai tinklapyje naudotus įrankius, tokius kaip;
- Google Analytics;
- Google Search Console;
- Google Tag Manager;
- Facebook Pixel ir kitus.
5. Testavimas
Tinklapio testavimo pagrindinės taisyklės:
- Tinklapis privalo būti ištestuotas:
- Kuo daugiau įvairesnių ekrano matmenų (skirtingi telefonai, planšetiniai, nešiojamieji kompiuteriai bei monitoriai);
- Nepamiršti ištestuoti telefonu ir planšetiniu tiek vertikaliai, tiek horizontaliai;
- Nepamiršti ištestuoti skirtingomis platformomis (iOS, Android, Windows);
- Nepamiršti ištestuoti skirtingomis naršyklėmis (Chrome, Safari, Mozilla, Edge ar kitos);
- Testavimas privalo apimti ne tik tinklapio dizainą, bet ir kitą tinklapyje esantį funkcionalumą;
- Nepatartina naudotis įrenginių simuliatoriais;
6. Nukreipimai
Pagrindinės SEO taisyklės atliekant nukreipimus:
- Privalomi nukreipimai iš senojo tinklapio puslapių į analogus naujame tinklapyje;
- Nukreipimai atliekami paleidimo metu;
- Nukreipimai atliekami naudojant 301 nukreipimus;
- Nukreipimai turi apimti visą naująjį tinklapį;