Susisiekite: +3706 900 3000

Tinklapyje www.enternet.lt naudojami slapukai (cookies). Jei sutinkate su slapukų naudojimu, spauskite mygtuką „Sutinku“ arba naršykite toliau. Savo duotą sutikimą bet kada galėsite atšaukti pakeisdami savo interneto naršyklės nustatymus ir ištrindami įrašytus slapukus. Daugiau informacijos apie slapukų naudojimą rasite čia: Privatumo politika.

Sutinku

Internetinė reklama lietuvoje

Reklamos užsakovai

Interneto galimybės leidžia vartotojams naudotis įvairiais privalumais, todėl nenuostabu, jog šioje erdvėje yra itin suintensyvėjęs verslo populiarinimo procesas. Internetinė reklama Lietuvoje yra ko gero vienintelė galinti vartotojui pateikti tai kas jam yra aktualu, o svarbiausia – verslo atstovai gali lengviau pasiūlyti klientams reikalingas prekes ar paslaugas. Šio reklamavimosi būdo efektyvumas yra akivaizdus ir, lyginant su kitomis priemonėmis, ko gero dar ilgai išliks nepralenkiamu visais aspektais. Perkant SEO paslaugas, kiekvienas  asmuo gali naudotis įvairiomis galimybėmis.

Internetas – tai globali, virtuali elektroninė rinka, neturinti jokių teritorinių ar laiko apribojimų, leidžianti vykdyti virtualų prekių pirkimą – pardavimą ir ženkliai praplečianti firmų galimybes.

 Todėl jos pagrindu pradėjo funkcionuoti nauja reklamos forma – internetinė reklama. Tai moderni,  šiuolaikinė masinė informavimo priemonė, atverianti naujas galimybes reklamos rinkoje. Internetas yra interaktyvus: paspaudus ant internetinės reklamos, smalsus vartotojas gali daugiau sužinoti apie reklamuojamą produktą ar paslaugą. To negali užtikrinti jokia kita žiniasklaidos priemonė. Vis daugiau ir daugiau investicijų tiek Lietuvoje, tiek visame pasaulyje skiriama į kompanijos įvaizdžio kūrimą interneto svetainės pagalba. Reklamos internete apimtys Lietuvoje per paskutinius metus išaugo apie 50 proc. Tai didžiausias reklamos internete rinkos augimas iš visų žiniasklaidos priemonių. Šio mano darbo tikslas – apžvelgti, kokios yra naudojamos internetinės reklamos formos Lietuvoje, bei išsiaiškinti jų ypatumus. Tam iškėliau tokius pagrindinius uždavinius:

Reklamos internete formos

  • išnagrinėti pagrindines standartines ir nestandartines reklamos internete formas, tipus,  pažymėti jų išskirtines savybes, bei surinkti informaciją apie naujausias tendencijas;
  • išsiaiškinti, kokie dažniausiai naudojami reklamos internete demonstravimo būdai bei nukreipimo galimybės;
  • sužinoti, pagal ką gali būti nustatoma internetinės reklamos kainą bei kokie galimi jos apmokėjimo būdai;
  • išanalizuoti kai kurių lietuviškų internetinių svetainių naudojamas reklamos formas, jų įkainius, bei pateikti atitinkamas išvadas.

Internetinė reklama Lietuvoje nagrinėjama pasitelkus šiuos tyrimo metodus: teorinį (remiantis teoretikų nuomone), loginį (sisteminant įvairius šaltinius), mokslinį (nagrinėjami darbai), bei analitinį. Rašant šį darbą buvo analizuojami įvairūs literatūros šaltiniai: knygos, internetinė medžiaga, periodiniai leidiniai. Nagrinėjama medžiaga buvo tiek lietuvių, tiek ir užsienio autorių (anglų, lenkų). Pasirenkant literatūrą, faktinę medžiagą, bei atliekant analizę sudėtingiausia buvo suklasifikuoti internetinės reklamos formas, išskirti kurias iš jų laikyti pagrindinėmis, o kurias kaip tam tikrų formų, tipų atmainas. Sunkumų taip pat atsirado lyginant lietuviškų svetainių reklamą internete, kadangi beveik kiekviena naudoja skirtingų formų ir dydžių reklamą, įvairius apmokėjimo būdus bei nukreipimo galimybes ir pan. Pasitaikydavo, kad vienodos formos ar tipo reklama įvairių internetinių tinklalapių buvo įvardijama, pateikiama bei įsivaizduojama skirtingai. 1. reklamos internete formos Atsiradus naujam komunikacijos kanalui – internetui – atsirado ir pirmoji internetinė reklama, kurios tikslas šiądien nustatomas trejopai. Visų pirma, dažniausiai ji naudojama norint supažinti vartotojus su gaminamais ar platinamais produktais. Antra, neretai reklama užsakoma siekiant pagerinti įmonės įvaizdį. Ir trečias reklamos internete tikslas – padidinti lankytojų srautą tam tikroje interneto svetainėje . Šiais laikais reklama internete labai sparčiai išpopuliarėjo. Teigiama, jog išlaidos reklamai internete gali greit viršyti kitų reklamos formų išlaidas (pavyzdžiui, spaudoje, radijuje ir pan.). Pagal tyrimų bendrovės „TNS Gallup“ 2007 metų duomenis per 2006 metus reklamos apimtys internete išaugo net 64 proc. Tai didžiausias reklamos internete rinkos augimas iš visų žiniasklaidos priemonių. Taip pat prognozuojama, kad per 2007 metus reklama internete išaugs dar 41 proc. [16]. Augančias reklamos internete išlaidas bei apimtis lemia jos dideli privalumai prieš kitas reklamos formas. Pagal tinklalapio „Interneto svetainės dizainas“ duomenis galima išskirti tokius pagrindinius reklamos internete privalumus bei ypatybes [10]:

Reklama internete

  • Skirtingai nei televizijoje arba radijuje, reklama internete veikia 24 valandas per parą, be to ją ir jos turinį galima atnaujinti, papildyti ar pakeisti bet kuriuo paros metu. Taip vartotojams suteikiama galimybė visada gauti tik pačią naujausią informaciją.
  • Tai viena pigiausių reklamos priemonių, kurių kaina nepriklauso nuo auditorijos geografinės buvimo vietos. Reklama internete galima efektyviau pasiekti tikslinę rinką, kadangi pirmiausia vartotojas pats susidomi jos turiniu.
  • Kokybiška ir efektyvi reklamos išvaizda. Naujausių technologijų pagalba reklama internete tampa vis įdomesnė, įspūdingesnė bei labiau pritraukianti dėmesį.
  • Lengvas ir greitas reakcijos į reklamą nustatymas. Specialių programų pagalba galima lengvai nustatyti reklamos paspaudimų bei tinklalapio žiūrėtojų skaičių.
  • Paprasta ir patogi loginė navigacija, t. y. vartotojas pats renkasi, kada, kur ir kiek kartų paspausti, bei kiek laiko skirti reklamos peržiūrai.

Pirmoji reklama internete buvo siejama tik su elektroniniu paštu, po to reklaminėmis antraštėmis standartinių (468×60 pikselių) dydžių. Vėliau pasitaikydavo ir kitokių reklamos išmatavimų, tačiau tuo reklamos formos internete ir apsiribodavo. Sparčiai vystantis informacinėms technologijoms šiandien internete galima pamatyti įvairiausias reklamas, pradedant nuo minėtų standartinių reklaminių antraščių, baigiant naujausiais, pavyzdžiui, Rich media, reklamos sprendimais [19].

 Internetinės reklamos strategija

1.1. Standartinės reklamos internete Pačios pirmos atsiradusios internete reklamos formos laikomos standartinėmis, kadangi tai vienos seniausių, žinomiausių ir vienos populiariausių reklamos internete formų. Pagal D. Jokubauską  šiai kategorijai priskiriamos tokios pagrindinės reklamos internete formos (Reklama internete. Marketingas. Vilnius: Pačiolis, 2005):

  • reklama elektroniniu paštu (angl. Mailing);
  • reklaminiai skydeliai arba reklaminės antraštės (angl. Banner).

Seniausia reklama internete laikoma reklama elektroniniu paštu. Tik atsiradus internetui, ji sparčiai plito, buvo labai populiari ir mėgstama reklamos platintojų. Iš pradžių reklama buvo siuntinėjama į elektronines konferencijas, naujienų grupes, po to ir asmeniškai. Tačiau šiais laikais reklamą elektroniniu paštu Lietuvoje aiškiai reglamentuoja Reklamos įstatymas, kurio 13 straipsnis nurodo, kad tokio tipo reklama vartotojams gali būti siunčiama tik tuomet, kai vartotojas prieš tai interneto tinklalapyje nurodo savo el. pašto adresą ir patvirtina sutinkantis, kad į jo pašto dėžutę vėliau būtų siunčiami reklaminiai pranešimai [17].  Reklama el. pašte pirmiausia yra tekstinio pobūdžio, nors taip pat ne retai pasitaiko ir grafinės reklamos, kurios skirtos dažnesniam el. pašto paketų, leidžiančių labiau patenkinamą el. pašto formatavimą, naudojimui HTML pagrindu. Dažniausiai yra siunčiama reklama su nuorodomis į reklamuotojo interneto svetainę. Paspaudus nuorodą, vartotojas gali gauti daugiau informacijos apie reklamuojamą produktą arba atlikti sandėrį . D. Jokubausko teigimu, „priimama reklama el. paštu gali pasiekti tikslinę auditoriją ir būti palanki tik tuomet, kai ji yra struktūrizuojama“. Net ir naudingi, neerzinantys ir nežalingi pranešimai turi būti visuomet paskirstomi protingai ir suteikti galimybę vartotojui lengvai atsisakyti tolesnių pranešimų, jei jis to pageidauja.  Tokiu atveju sudaromi palankūs santykiai su reklamos gavėjais ir minimizuojami nepasitenkinimai. Vertinant reklamą el. paštu galima teigti, kad tai puiki galimybė parinkti tikslinę auditorija ir atrinkti el. paštą pagal gavėją dominančias temas, o pačios reklamos kaina yra labai maža, be to galimi ir mažesni nuostoliai. Tačiau nežiūrint į išvardintus privalumus, blogai parengus el. pašto sąrašus, iškyla nemažai problemų norint pasiekti reikiamus žmones, sunku rasti sąrašą konkrečiai verslo rūšiai, o patys reklamos gavėjai yra pasyvūs [20]. Norint išvengti šių trūkumų, galima tiesiog pasirinkti kitą reklamos internete formą.

Reklamos internete populiarumas

Reklaminiai skydeliai (reklaminės antraštės), pasak Dariaus Jokubausko, – tai populiariausia reklamos forma internete (Reklama ir jos poveikis vartotojui. Vilnius: InSpe, 2003, 87 psl.). Tai grafiniai reklaminiai paveiksliukai, paprastai esantys interneto puslapio viršuje arba šonuose. Kitaip dar tariant, tai nuorodos į atskirą langą, tam tikrą vietą interneto svetainėje ar kitą interneto puslapį, kur pateikiama detalesnė informacija apie reklamuojamą prekę, paslaugą, akciją, konkursus ar pan. [14]. Pasirodžius pirmosioms reklaminėms antraštėms į jas buvo žvelgiama kaip į nevykusį ir daug pardavimų žlugdžiusį dalyką. Daug populiaresnė ir efektyvesnė tuo metu buvo reklama el. paštu. Tokia situacija informaciniame pasaulyje susiklostė dėl pačių reklaminių antraščių: jos buvo labai primityvios, ne itin įdomios, be to paspaudus pelės klavišu ant tokios antraštės tekdavo labai ilgai laukti, kol atsidarys atskiras reklaminis puslapis. Šiais laikais situacija akivaizdžiai pasikeitė. Reklaminės antraštės (dėl savo ištobulėjimo dabar dažniau vadinamos skydeliais) šiądien yra populiariausia, ryškiausiai matoma, ko gero ir dažniausiai naudojama internete reklamos forma [20]. Skydeliai gali būti statiški arba dinamiški (animaciniai). Dažniausiai Lietuvoje naudojamos reklaminės antraštės yra šių dydžių (pikseliais): 468×60 ir 120×60, taip pat didesnės 120×600 (angl. SkyScraper) bei 750×100 (angl. Billboard) . Reklaminiai skydeliai laikomi greičiausiu metodu, siekiant, kad reklamuojama svetainė būtų pastebėta. Tačiau tai kartu brangiausia ir ne visada duodanti garantijas, kad bus pasiekti norimi rezultatai, interneto reklamos forma. Reklama skydeliuose bus efektyvi, jeigu ji:

Reklamavimosi būdai

    • nebus įkyri ir negadins bendro svetainės vaizdo;
    • bus informatyvi ir aiškiai išreikš, kokia įmonė reklamuojasi;
    • suteiks galimybę susipažinti su reklamuojama preke, paslauga ar pan. plačiau, nepaliekant tinklalapio, kuriame įdėtas reklaminis skydelis [14].

Savo išvaizda reklaminės antraštės primena reklaminius skelbimus laikraščiuose ar žurnaluose. Skirtumas tik tame, kad tuose keliuose centimetruose gali būti pateikiamas vaizdas bei garsas (Flash, Rich media galimybės). Daugelio literatūros šaltinių duomenimis reklaminius skydelius galima išskirti į tam tikrus tipus, nors kai kurie autoriai (pavyzdžiui, D. Jokubauskas) laiko juos, kaip atskiras bei savarankiškas reklamos internete formas [14]. Pagrindiniai iš jų:

  • išsiplečiantys skydeliai (angl. Expand Billboard);
  • iššokantys langai (angl. Pop Under, Pop Up ir Brand Mark);
  • animuotos užsklandos (angl. Floating Ad);
  • reklaminiai puslapiai (angl. Poltergeist) .

Išsiplečiantis skydelis pasak V. Pileckaitės – tai reklaminis skydelis, turintis padidinimo galimybę: užvedus ant jo pelės kursorių, skydelis išsiplečia iki 4 kartų (750×400). Patraukus pelę atgal, reklaminis skydelis automatiškai sugrįžta į pradinę padėtį [21]. Svetainės lankytojas išplėsti skydelį gali ir atsitiktinai, pavyzdžiui, vesdamas pelę link viršutinės portalo dalies ar meniu [3]. Dėl šios priežasties tokio tipo reklama dažniausiai talpinama internetinio puslapio viršuje. Naudojami formatai – animuotas Flash (SWF), animuotas bei neanimuotas (gif, jpg). Išsiplečiančio skydelio pavyzdys pateikiamas 1-ame paveiksle.

Internetinės reklamos kūrėjai

1 pav. Išsiplečiančio skydelio pavyzdys svetainėje www.klase.lt

Naudojant tokio tipo reklamą, interneto svetainė nepraranda lankytojo, kurio nesudomino reklaminis pasiūlymas ir jo neerzina, o pats reklamos užsakovas turi puikią galimybę pateikti didelio formato reklaminį pasiūlymą. Iššokantiems langamspriskiriami tiek, angliškai vadinami, Pop Under, tiek Pop Up langai. Bendras jų veikimo principas – vartotojui apsilankius tam tikrame tinklalapyje reklamuojamą prekę, paslaugą ar pan. pateikti atskirame lange (nors, beveik visada, reklama pateikiama ir pradiniame atverstame tinklalapyje). Lietuvoje naudojami formatai – animuotas Flash (SWF), animuotas bei neanimuotas gif, jpg, html [1]Iššokančio lango pavyzdys pateikiamas 2-ame paveiksle.

2 pav. „Sampo“ banko iššokančio lango pavyzdys.

Pop Under tipo reklama dažniausiai naudojama apklausoms atlikti, akcijų dalyviams registruoti, anketiniams duomenims surinkti, interaktyviems žaidimams integruoti ir kt.. Tai atskirame naršyklės lange atsidaranti didelio formato (iki 750×550) reklama. Pop Under reklama atsiranda po tinklalapiu, todėl vartotojas dažniausiai ją pastebi tik uždarius pagrindinį naršyklės langą [1]. Skirtingai nei Pop Under, Pop Up tipo reklama yra viena iš labiausiai erzinančių reklamų, kadangi reklamos langas atsidaro virš tinklalapio ir taip užstoja jo turinį. Dėl šios priežasties visada yra naudojamas reklamos parodymų dažnio ribojimas. Nors V. Pileckaitės nuomone, „tinkamoje vietoje ir kūrybiškai panaudojus – reklama gali duoti puikių rezultatų“ (Reklamos internete formos ir jų panaudojimo galimybės, 2005). Pop Up tipo reklama dažniausiai naudojama tokiose reklamos kampanijose, kurių tikslas – pritraukti kuo daugiau lankytojų reklamos užsakovo svetainėje. Dar vienas iššokančios reklamos tipas – Pop Up ar Floading Ad (nagrinėjamas toliau)atmaina – langai Brand Mark. Nuo išvardintų reklamų formų, langai Brand Mark skiriasi tuo, kad jiems suteikiama individuali reklamuojamo daikto ar prekės ženklo forma (300×300 pikselių dydžio). Naujos Flash formato technologijos leidžia ypatingai efektyviai atkreipti vartotojų dėmesį į reklamuojamą produktą. Tačiau bet kuriuo atveju, ši reklamos forma turi turėti išjungimo mygtukus. Tam tikrais atvejais langai Brand Mark gali būti perkeliami iš vienos tinklalapio vietos į kitą, turėti sumažinimo – padidinimo mygtukus [30].

Internetinė reklama

Dar vienas reklaminių skydelių tipas – animuotos užsklandos,kurios pasirodo virš peržiūrimo puslapio ir kol nesibaigia užsklandos scenarijus, vartotojas negali peržiūrėti svetainės turinio. Taip išryškėja animuotos užsklandos tikslas – geriau atkreipti svetainės lankytojų dėmesį į reklamuojamą prekę ar paslaugą       (žr. 3 pav.) [20]. Tačiau dėl galimo vartotojų nepasitenkinimo, reklamos trukmė dažniausiai ribojama iki 10 sekundžių ir privalo turėti išjungimo mygtuką. „Animuota užsklanda – tai lanksti reklamos forma, leidžianti didinti prekės ženklo žinomumą ir galinti generuoti didelį skaičių kreipinių (nuorodų) į reklamos užsakovo tinklalapį (V. Pileckaitė, 2005).       

3 pav. „Blend-a-med“ animuotos užsklandos pavyzdys

Reklama, kurią galima lyginti su reklama, rodoma televizijoje –reklaminis puslapis. Jis atsidaro virš lankytojo atversto puslapio ir laikinai (iki 10 sekundžių) pilnai uždengia jo turinį (tačiau būtinai privalo turėti išjungimo mygtuką). Reklaminiai puslapiai atneša didelę naudą ypač tais atvejais, kai įmonė vykdo trumpalaikę akciją internete ir neturi savo sukurtos svetainės (žr. 4 pav.). Tokiu būdu reklama gali atstoti svetainę, kadangi reklaminiai puslapiai suteikia galimybę pateikti ypatingai plačią informaciją ir atkreipti vartotojų dėmesį .       

Reklamuojamos paslaugos                                                                                

4 pav. „Elektro Markt“ reklaminio puslapio pavyzdys Išnagrinėjus pagrindinius reklaminių skydelių tipus išryškėja jų bendras tikslas – pritraukti potencialių vartotojų dėmesį. Norint kuo greičiau pasiekti šį tikslą, tampa vis populiaresnis didelis reklaminių skydelių formatas bei kitos jų savybės (animacija, garsas, laikas, išmatavimai ir kt.), kurios akivaizdžiai daro reklamą efektyvesnę, bei kelia prekės ženklo įvaizdį. Pagrindinis reklamos kampanijų uždavinys – pasiekti tikslinę rinką. Todėl reklaminiai skydeliai dažniausiai talpinami svetainėse, kurios susijusios su tiksline rinka, populiariose svetainėse arba pagrindinėse paieškos svetainėse [20]. Be to, iš anksčiau pateiktų reklaminių skydelių pavyzdžių galima pastebėti du svarbius faktus, kad:

  • vykdant reklaminę kampaniją dažniausiai yra derinami keli reklaminių skydelių variantai (neskaitant paprastų skydelių), pavyzdžiui, iššokantis langas Brand Mark su videoklipu ir skydelis Billboard;
  • reklaminiai skydeliai geriausiai pastebimi ir dažniausiai talpinami puslapio viršuje, kas, savaime aišku, turi įtakos jų kainai.

Išnagrinėjus pagrindinius reklaminių skydelių tipus galima pažymėti kai kuriuos jų privalumus lyginant su kitomis reklamos internete formomis, kuriuos savo straipsnyje pateikia       V. Pileckaitė (Reklamos formos ir jų panaudojimo galimybės, 2005):

Reklama Lietuvoje

  • galimybė veikti globaliai;
  • greitas perėjimas į reklamuojamos prekės, paslaugos ar pan. svetainę;
  • nedidelės sukūrimo bei patalpinimo svetainėje išlaidos (lyginant su kitomis reklamomis);
  • tikslinės auditorijos pasiekimas ir kiti.

Nežiūrint į didelį reklaminių skydelių efektyvumą, neretai visgi pasitaiko kai kurių niuansų. Visų pirma, nevienodi techniniai reikalavimai skirtingose svetainėse. Antra, reklamos užsakovai ar kūrėjai kartais persistengia, norint prisivilioti kuo daugiau lankytojų, ir dažnai pateikia klaidinančią informaciją, kuri gali nuvilti vartotojus .

Reklamos kampanija suprantama, kaip veiksniai, kurie nuosekliai tam tikrą laiką įgyvendina reklamos strategiją ir kuriuos jungia kūrybinė idėja.
Pastaroji yra vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių reklamos sėkmę. Žinoma, techninis išmanymas ir galimybės taip pat labai svarbu, tačiau idėja, jos originalumas ir išplėtojimas yra pagrindas, ant kurio laikosi visa reklamos kampanija. Todėl subrandinti unikalią ir analogų neturinčią projekto viziją yra viena svarbiausių užduočių reklamos vystymo procese.

Google map